Revista Egitania Sciencia - Volume 14 | ARTICLE

Title: TALENT AND ECONOMIC PERFORMANCE IN EUROPEAN COUNTRIES: A STRUCTURAL EQUATION APLICATION

Author: Ana Rita Cruz (ana.rita.cruz@iscte.pt)*
* Socióloga. Mestre em Gestão e Desenvolvimento de Destinos Turísticos. Membro associado do DINÂMIA'CET - Centro para a Mudança Socioeconómica e Estudos Territoriais do ISCTE-IUL e estudante de doutoramento em Estudos de Turismo na Faculdade de Economia da Universidade do Algarve. Beneficia do apoio da Fundação para a Ciência e a Tecnologia através de uma bolsa individual de doutoramento com a referência SFRH/BD/75893/2011.
Publication: Revista Egitania Sciencia - Volume 14

Abstract:
The linkages between human capital and territorial development is a topic that has deep roots in the social sciences, particularly in economics. This article aims to analyze the impact that the three Ts proposed by Richard Florida, the talent, technology and tolerance, have on economic performance.
Based on data for the European Union twenty-seven member states, the approach follows a Partial Least Squares method to estimate a structural equation model explaining the theory of the three Ts. The results confirm statistically the significance of the theoretical relationships studied and emphasize the role of talent as a central engine in the whole economic process.

Keywords: Creativity, Tolerance, Talent, Technology, Structural Equations