Revista Egitania Sciencia - Volume 22 | ARTICLE

Title: BREASTFEEDING, FOOD HABITS, PHYSICAL ACTIVITY AND NUTRITIONAL STATUS IN CHILDREN BETWEEN 2 AND 5 YEARS OLD

Author: Ana Araci Rocha de Sousa (a28235@alunos.ipb.pt) * Jacinta Isabel Pedro Mendes (a27708@alunos.ipb.pt) * Jéssica Andreia Freitas Fernandes (a27709@alunos.ipb.pt) * Sara Patrícia Bouças Ribeiro (a27739@alunos.ipb.pt) * António José Gonçalves Fernandes (toze@ipb.pt)** Juliana Almeida de Souza (julianalmeida@ipb.pt)***
* Licenciadas em Dietética e Nutrição pela Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Bragança. ** Professor Adjunto do Instituto Politécnico de Bragança. Mestre em Gestão pela Universidade da Beira Interior. Doutorado em Gestão pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Investigador Integrado do Centro de Investigação de Montanha. Campus de Santa Apolónia - 5300-253 Bragança, Portugal *** Professora Adjunta do Instituto Politécnico de Bragança. Mestre em Saúde Pública pela Universidade do Porto. Doutorada em Ciências do Consumo Alimentar e Nutrição pela Faculdade de Ciências da Nutrição e Alimentação da Universidade do Porto. Investigadora não integrada do Centro de Investigação de Montanha. Campus de Santa Apolónia - 5300-253 Bragança, Portugal
Publication: Revista Egitania Sciencia - Volume 22

Abstract:
The objective of this research was to study the association between nutritional status and breastfeeding practices, duration, exclusivity and non-exclusivity, introduction of formula milk and its duration, beginning of food diversification, food consumption by food group and practice of physical activity. For this, a crosssectional study was developed based on a sample of 143 children from 2 to 5 years old. Data were processed using SPSS 23.0 software. and Spearman's test.
There was a positive but weak correlation between the percentile weight and the consumption of natural juices, cakes and biscuits; between the BMI percentile and the consumption of non-fat milk, cakes and biscuits; the height-percentile and the consumption of legumes and natural juices; and, the circumference of the neck and chocolate milk, bread, soft drinks, cakes and biscuits and, also, chocolates or gums. There was, also, a negative but weak correlation between the percentile weight and tuber consumption; the BMI percentile and the consumption of salad; the circumference of the neck and the fresh fruit; and, waist circumference and consumption of salad and lean fish. There was, also, a negative but weak correlation between the duration of feeding by formula milk and neck circumference, age of food diversification and waist circumference. There were no, statistically, significant correlations between the remaining foods and the nutritional status as well as between the physical activity and nutritional status.

Keywords: Children, nutritional status, breastfeeding, food habits, physical activity