Revista Egitania Sciencia - SIEFLAS Edição Especial | ARTICLE

Title: THE EFFECT OF DIFFERENT LEVELS OF PHYSICAL ACTIVITY IN THE COGNITIVE FUNCTION AND DEPRESSION IN BRAZILIANS ELDERLY

Author: Edivana Almeida*(edivana_aguiar@yahoo.com.br)* Isabel Mourão**(mimc@utad.com)* Eduarda Coelho***(ecoelho@utad.pt)*
*Edivana Almeida (PhD). Professora da Universidade Aberta a Terceira Idade (UATI) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Psicóloga do Centro de Convivência do Idoso (CCI) do Hospital Naval de Salvador (HNSal) da Marinha do Brasil. **Isabel Mourão (PhD). Professora Associada, aposentada do Departamento de Ciências do Desporto, Exercício e Saúde da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - UTAD. Investigadora do Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano (CIDESD), UTAD, Vila Real, Portugal. ***Eduarda Coelho (PhD). Professora do Departamento de Ciências do Desporto, Exercício e Saúde da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - UTAD. Investigadora do Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento Humano (CIDESD), UTAD, Vila Real, Portugal.
Publication: Revista Egitania Sciencia - SIEFLAS Edição Especial

Abstract:
The objective of this study was to verify the effect of different levels of physical activity on cognitive function and depression in the elderly. Method: Participants were 465 Brazilian elderly volunteers, some practicing and others not practicing different physical activity programs (69.93±6.63 years), divided into 4 groups: active elderly, insufficiently active A, insufficiently active B and sedentary elderly, according to the criteria of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). The Mini Mental State Examination (MMSE) was used to verify possible declines in cognitive function, and the Beck Depression Inventory (BDI-II) was used to verify the intensity of depression. The data collection took place in 3 distinct evaluative moments (initial, intermediate and final evaluation) over 35 weeks. Results: For cognitive function, a significant effect of the different levels of physical activity was found in the intermediate evaluation and in the final evaluation (p=0.000). For depression, the results indicated a significant effect of the different levels of physical activity in the three evaluative moments (p=0.000). The results allow us to conclude that the regular practice of moderate physical activity demonstrated improvements in the cognitive function and depression of the Brazilian elderly.

Keywords: Elderly; Cognitive Function; Depression; Levels of physical activity