Revista Egitania Sciencia - SIEFLAS Edição Especial | ARTICLE

Title: THE EFFECT OF IN-SEASON SHORT-TERM PROGRESSIVE PLYOMETRIC TRAINING ON EXPLOSIVE ACTIONS OF YOUNG SOCCER PLAYERS

Author: Carolina Vila-Chã (cvilacha@ipg.pt)* Jorge Viegas (jorgediasviegas@hotmail.com)** Nuno Serra (nserra@ipg.pt)*** António Barbosa (antonioarbarbosa@gmail.com)**** Filipe Conceição (filipe@fade.up.pt)*****
* Professora Adjunta na Escola Superior de Educação, Comunicação e Desporto do Instituto Politécnico da Guarda, Portugal. Membro efetivo do Centro de Investigação em Desporto, Saúde e Desenvolvimento (CIDESD). Licenciada e mestre em Ciências do Desporto pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (UP) Doutorada em Engenharia Biomédica pela Faculdade de Engenharia da UP. ** Mestre em Ciências do Desporto, especialidade Treino Desportivo, e Licenciado em Desporto pelo Instituto Politécnico da Guarda. *** Professor Adjunto da Escola Superior de Educação, Comunicação e Desporto do Instituto Politécnico da Guarda, Portugal. Membro da Unidade de Investigação para o Desenvolvimento do Interior (UDI). Doutorado em Ciências da Atividade Física e do Desporto pela Universidade de León. **** Professor Adjunto Convidado da Escola Superior de Desporto e Lazer do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. Assistente convidado do Instituto Superior da Maia na área científica de Treino Desportivo e Futebol. Doutorado em Ciências do Desporto, área de observação e Análise do Jogo, pela Universidade de Lérida. ***** Professor Auxiliar da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Membro efetivo do Centro de investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D). Doutorado em Ciências do Desporto, na área da Biomecânica e Rendimento Desportivo, pela Universidade do Porto.
Publication: Revista Egitania Sciencia - SIEFLAS Edição Especial

Abstract:
This study aimed to investigate the effect of 8 weeks of plyometric training on jumping, speed and change of direction speed (CoD) abilities of young soccer players. The training was applied twice a week, following a linear periodization model, with progressive increment in training volume [total volume per session: 45 to 88 foot contacts]. Eighteen young male soccer players (15.6 ± 0.5 years old, 1.77 ± 5.4 m tall, 65.8 ± 7.6 kg body weight) participated in the study and were randomly divided into two groups: (i) plyometric training group (PlyoG; n = 10); (ii) control group (CG; n = 8). The performance during the tasks of: (i) vertical jumps [Squat Jump (SJ) and Countermovement Jump (CMJ)]; (ii) velocity at 10-m and 20-m; (iii) CoD (Illinois Agility Run Test) was evaluated before (PRE), at week 4 (MID) and at the end of training (POS). After 8 weeks, a significant time*group interaction was observed for all studied variables (P <0.05). The PlyoG significantly increased jump height (SJ: + 11.3%, P <0.001, CMJ: + 11.2%, P <0.0001) and decreased the time at 10- m and 20-m (P <0.05) and in the agility test (-8.11%, P <0.0001). After 4 weeks of training, it was already possible to observe significant performance changes in jumping, sprinting and CoD tasks (improvements between 4.01% and 6.27%). In CG, no performance changes were observed during the 8 weeks of training. This study allowed us to conclude that a progressive plyometric training induces significant improvements in explosive action that are fundamental to soccer success. In addition, it was possible to include plyometrics training in normal training sessions without the need to increase the time or number of training sessions. This aspect is of particular relevance during the competitive season.

Keywords: Soccer, Young athletes and plyometric training